Oznámení o trvání zaměstnání

Oznámením o trvání zaměstnání se v praxi obvykle rozumí formální sdělení zaměstnavatele nebo zaměstnance ohledně délky nebo ukončení pracovního poměru. Ačkoli se to může zdát jako čistě administrativní záležitost, jeho správné a včasné podání má zásadní dopady na práva a povinnosti obou stran.

Co je oznámení o trvání pracovního poměru?

Jednoduše řečeno jde o dokument, kterým dáváte jasně najevo svou vůli ohledně trvání pracovního poměru. Jeho (ne)podání může mít dopady na povinnosti vykonávat práci, nebo na náhradu škody či mzdy. Nejdůležitější je v případě nepaltného skončení pracovního poměru, kdy je podmínkou pro budoucí získání náhrady mzdy z neplatné výpovědi a neplatného okamžitého zrušení pracovního poměru. 

Může jít např.:

  • potvrzení, že chcete pokračovat v pracovní smlouvě na dobu určitou, 
  • oznámení, že pracovní poměr trvá (při neplatné výpovědi, neplatném okamžitém zrušení pracovního poměru),
  • nebo vyjádření, že pokračování závisí na splnění určité podmínky (např. změna pracovních podmínek).

Základním účelem oznámení je zajistit právní jistotu a přehlednost v pracovněprávních vztazích. Umožňuje oběma stranám včas se připravit na případné změny a přijmout potřebná opatření. Pro zaměstnavatele jde o plánování lidských zdrojů, pro zaměstnance o možnost včas se připravit na další kroky – třeba hledání nové práce.

Úprava oznámení o trvání pracovního poměru

Podle českého zákoníku práce platí, že oznámení musí být podáno včas a ve správné formě. Zvláštní důraz se klade na: dodržení zákonných lhůt, formální náležitosti (písemná forma, jasné vyjádření vůle), správný způsob doručení.

Zákon rozlišuje různé situace, kdy je třeba oznámení podat.

Nejčastěji se jedná o případy pracovních smluv na dobu určitou. (Např. zaměstnavatel s vámi uzavře pracovní smlouvu na dobu delší než 3 roky. Můžete učinit oznámení o trvání pracovního poměru a výkonu práce nebude bránit to, že sjednaná doba je delší než zákonem daná maximální doba 3 let.)

Nebo se jedná o situace, kdy byla podaná neplatná výpověď a druhá strana může podat oznámení, čímž bude docíleno, že v práci bude zaměstnanec nadále pokračovat. 

Forma a náležitosti oznámení o trvání zaměstnání

Oznámení o trvání pracovního poměru musí splňovat určité formální náležitosti.

Základním požadavkem je písemná forma. Zajišťuje průkaznost a právní jistotu. Oznámení musí obsahovat jasné a jednoznačné vyjádření vůle ohledně pokračování v pracovním poměru. 

Důležitou součástí je také správná identifikace stran - musí být zřejmé, kdo oznámení podává a komu je určeno. 

Označení pracovního vztahu - jako práci pro zaměstnavatele vykonáváte a na základě jakého právního důvodu (pracovní smlouva).

Důvodem zaslání - nezapomeňte zaměstnavateli oznámit, proč odesíláte (nejčastěji z důvodu neplatné výpovědi, že trváte dále na zaměstnání a aby vám přiděloval práci).

Oznámení by mělo obsahovat datum podání a případně i odůvodnění rozhodnutí, i když to není vždy zákonnou povinností.

Způsob doručení oznámení má zásadní význam pro jeho účinnost. Zákoník práce preferuje osobní doručení s potvrzením o převzetí, případně doručení prostřednictvím pošty s dodejkou. Elektronické doručení je možné po předchozím souladu obou stran.
Při doručování je třeba respektovat pravidla o místě doručení. Zaměstnavateli se obvykle doručuje do sídla společnosti nebo na jiné místo určené v pracovní smlouvě. Zaměstnanci se doručuje do místa bydliště.

Negativní důsledky neoznámení o trvání zaměstnání

Podáte-li neplatnou výpověď a zaměstnavatel oznámí, že trvá abyste dále vykonávali svou práci, musíte tak učinit. Pokud pracovat nebudete, tak má zaměstnavatel právo požadovat náhradu škody, kterou jste neplněním povinností způsobili. Stejně tak pokud dostanete neplatnou výpověď od zaměstnavatele a oznámíte, že trváte na dalším výkonu práce, tak váš pracovní poměr stále trvá. Nedostane-li práci, tak máte právo na náhradu mzdy. To stejné platí i pro neplatné zrušení pracovního poměru ve zkušební době. 

Právo zaměstnance při neplatné výpovědi

Oznámení o trvání pracovního poměru není jen formálním krokem. Správné pochopení a aplikace pravidel zajišťuje hladký chod pracovních vztahů a předchází sporům. Obě strany by měly znát svá práva a povinnosti a v případě pochybností se obrátit na odborníka na pracovní právo.

Investice do správného postupu se vždy vyplatí – snižuje počet konfliktů a podporuje stabilní a předvídatelné pracovní prostředí.

Kontaktujte Právo zaměstnance

📞 Telefonicky: +420 773 014 007

📧 : info@pravozamestnance.cz

🏢 Prostřednictvím formuláře

Sociální sítě: InstagramFacebook či LinkedIn

Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců. Snažíme se zlepšit pracovní prostředí zaměstnanců v České republice. Stejně tak jsme Vám oporou při řešení pracovních úrazů. Pro novinky rady a tipy práv zaměstnanců doporučejeme naši sekci blogu, případně sledování našich sociálních sítích.

Další zajímavé příspěvky z této sekce

Reference

Ota K.
Utrpěl jsem pracovní úraz, jenom díky právní pomoci jsem se zorientoval v tom, co mohu po zaměstnavateli požadovat. Uplatnil jsem proto u zaměstnavatele nárok na proplacení léčebných nákladů, náhradu mzdy při pracovní neschopnosti i následnou rentu. Zaměstnavatel mi vyplatil ještě odstupné, nikdy jsem nemyslel, že to budou tak velké částky.
Marie R.
Obrátila jsem se na tuto firmu s prosbou o pomoc. Myslela jsme si, že mám nárok na odstupné z důvodu svého zdravotního stavu a nemoci z povolání, ale zaměstnavatel tvrdil, že nemám nárok na nic. Naštěstí jsem si nenechala jejich aroganci líbit a díky pomoci mi odstupné vyplatili a dodnes mi platí rentu kvůli nemoci z povolání. Moc vám děkuji.
Radim K.
Děkuji za služby a pomoc ve složité situaci se zaměstnavatelem. Řešil jsem neproplacené náhrady ze strany zaměstnavatele při pracovních cestách v zahraničí. Nakonec jsme vše vyřešili. Díky za pomoc, ochotu, odhodlání, a hlavně motivaci nevzdávat se jenom ze strachu, že jsem ve slabším postavení.
Kateřina D.
Dostala jsem výpověď, když jsem byla v té době těhotná. Myslela jsem, že tak výpověď platí. Naštěstí jsme si nechala v situaci poradit a nezůstala tak bez prostředků a zajištění, děkuji Vám moc za lidský přístup, empatii a diskrétnost při řešení celé záležitosti.
Martin F.
Moc děkuji za pomoc s problémem v práci. Šlo o vyplacení náhrady mzdy při době léčení a také po ní. Nebýt Vás, vůbec bych nevěděl, že mám na něco takového nárok. Jsem rád, že jsem vyhledával informace a zvolil Vaše služby. Nikomu nepřeju zažívat takové věci, ale pokud už se dostanete do nějakých problémů, neváhejte a zvolte si pomoc odborníků, jsou to lidi na svém místě.

    Právo zaměstnance

    O vaše práva zaměstnance se stará Advokátní kancelář Ing. Mgr. Ladislav Šmarda, se sídlem v Olomouci a Praze, ČAK 18060
    ,

    Nenechte si uniknout nic důležitého

    Přihlaste se k odběru novinek