Výpověď pro nadbytečnost je jedním z nejčastějších důvodů ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele. Nadbytečnost jednoduše znamená, že vaše místo už ve firmě není potřeba. Ne každá taková výpověď je ale platná. Pojďme se podívat na to, kdy je možné se proti ní bránit.
Co je výpověď pro nadbytečnost?
Výpověď pro nadbytečnost je způsob ukončení pracovního poměru. Přichází v úvahu tehdy, když se zaměstnanec stane pro zaměstnavatele „nepotřebným“. Jde o jeden ze zákonem stanovených výpovědních důvodů, pro které může zaměstnavatel poměr se zaměstnancem ukončit.
To se může stát v několika typických situacích:
- zrušení pracovní pozice - např. recepční nahradí online check-in a její pozice je nahrazena počítačem,
- snižování stavu zaměstnanců - např. obchodnímu oddělení se nedaří, proto se musí počet obchodníků zmenšit,
- organizační změny - např. firma sloučí dvě oddělení do jednoho a některé pozice tím zaniknou,
- přesun činnosti jinam - např. účetnictví už nebude dělat interní zaměstnanec, ale externí firma.
Kdy nastane neplatná výpověď pro nadbytečnost?
1. Neexistuje důvod výpovědi pro nadbytečnost
Výpověď je neplatná, pokud zaměstnavatel:
- Neprokáže skutečné důvody pro nadbytečnost.
- Uvádí falešné nebo nepřesné informace o ekonomické situaci podniku.
- Nedokáže prokázat organizační změny, které vedou k nadbytečnosti.
Např. Firma tvrdí, že ruší vaši pozici, ale zároveň na stejné místo hned přijme jiného člověka.
2. Nesplnění důvodu výpovědi pro nadbytečnost
Zaměstnavatel musí dodržet přesný postup při výpovědi. Výpověď je neplatná, když:
- Nebyl splněn požadavek na písemnou formu s uvedením výpovědního důvodů s řádným odůvodněním.
- Neproběhlo řádné projednání s odborovou organizací (pokud u zaměstnavatele působí).
Např. Zaměstnavatel dá výpověď e-mailem bez podpisu a bez konkrétního odůvodnění. Taková výpověď nebude platná.
3. Diskriminační důvody výpovědi pro nadbytečnost
Výpověď nesmí být motivována diskriminací. Pokud by vás propustili jen kvůli věku, pohlaví, náboženství, těhotenství nebo třeba členství v odborech, tak je výpověď je neplatná.
Pokud je více lidí na stejné pozici a zaměstnavatel se rozhodne propustit jen některé, musí použít spravedlivá a objektivní kritéria – zejména kvalifikaci a pracovní výsledky. Pokud si vedoucí nechá méně schopné kamarády a propustí nejvýkonnějšího, je to důvod k napadení výpovědi.
4. Porušení zákazu výpovědi
Zákoník práce stanoví období, kdy vám zaměstnavatel výpověď dát nesmí. Jedná se o případy - pokud jste těhotná, na mateřské či rodičovské dovolené, v dočasné pracovní neschopnosti, karanténě nebo při výkonu vojenské služby.
Neplatná výpověď pro nadbytečnost a její následky
Zaměstnanec má právo:
- Podat žalobu na neplatnost výpovědi do 2 měsíců od doručení výpovědi.
- Pokračovat v práci až do pravomocného rozhodnutí soudu o neplatnosti výpovědi.
- Požadovat náhradu mzdy za dobu, kdy nemohl pracovat.
- Vrátit se na původní pracovní místo pokud bude výpověď uznána za neplatnou.
Náhrada mzdy zaměstnance
Při úspěšném soudním sporu má zaměstnanec právo na:
- Náhradu mzdy za celou dobu od neplatné výpovědi.
- Náhradu dalších výhod spojených s prací.
- Náhradu nákladů řízení.
Jak postupovat při neplatné výpovědi pro nadbytečnost?
Nejprve si důkladně přečtěte samotnou výpověď – co v ní stojí a jestli je správně napsaná. Zkontrolujte, zda zaměstnavatel dodržel všechny povinné náležitosti. Pokud vám něco nesedí, začněte shromažďovat důkazy o své práci a výsledcích.
Dalším krokem je konzultace s právníkem nebo odborovou organizací. V mnoha případech se dá situace vyřešit i bez soudu, například smírem nebo dohodou. Pokud to ale nepůjde, je nutné podat žalobu na neplatnost výpovědi – a to do dvou měsíců od doručení výpovědi.
Znejte práva zaměstnance při neplatné výpovědi
Výpověď pro nadbytečnost je sice legitimním nástrojem zaměstnavatelů. Musí být používána v souladu se zákonem. Zaměstnanci mají právo na spravedlivé zacházení a ochranu před neoprávněným propouštěním. Pokud máte byť jen malé pochybnosti, že vaše výpověď není v pořádku, jednejte rychle – protože lhůty jsou krátké a promeškání může znamenat, že už se svých práv nedomůžete.
Pamatujte si, že každý případ je individuální a vyžaduje pečlivé posouzení všech okolností. Proto je vždy dobré obrátit se na právníka, který se specializuje na pracovní právo a dokáže zhodnotit vaši konkrétní situaci.
Kontaktujte Právo zaměstnance
📞 Telefonicky: +420 773 014 007
📧 : info@pravozamestnance.cz
🏢 Prostřednictvím formuláře
Sociální sítě: Instagram, Facebook či LinkedIn
Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců. Snažíme se zlepšit pracovní prostředí zaměstnanců v České republice. Stejně tak jsme Vám oporou při řešení pracovních úrazů. Pro novinky rady a tipy práv zaměstnanců doporučujeme naši sekci blogu, případně sledování našich sociálních sítích.