Příběhy z praxe: zásah elektrickým proudem

Pracovní úraz elektrikáře: Když zaměstnavatel ustoupí na poslední chvíli.

Kdo nese odpovědnost za pracovní úraz?

Odpovědnost za škodu způsobenou pracovním úrazem leží primárně na zaměstnavateli. Ten je ze zákona povinen zajistit bezpečné pracovní podmínky a dodržovat předpisy o ochraně zdraví při práci. Pokud tyto povinnosti poruší a dojde k úrazu zaměstnance, musí za následky nést plnou odpovědnost.

V praxi však zaměstnavatelé mají sjednané pojištění odpovědnosti, takže škodu fakticky hradí pojišťovna. To ale neznamená, že by zaměstnavatel mohl být lhostejný – může mu hrozit pokuta od inspekce práce nebo dokonce trestní stíhání.

Základní znaky pracovního úrazu

Aby mohl být úraz považován za pracovní, musí být splněny tyto zákonné podmínky současně: k poškození zdraví došlo náhlým a krátkodobým působením vnějších vlivů, stalo se tak při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi, a nezávisle na vůli zaměstnance.

Důležité je také rozlišení mezi pracovním úrazem a nemocí z povolání. Zatímco úraz je náhlá událost, nemoc z povolání vzniká dlouhodobým působením škodlivých faktorů. Obě situace však zakládají nárok na odškodnění, byť v odlišném režimu.

Důkazní břemeno a role zaměstnavatele

Zaměstnavatel má ze zákona povinnost vést evidenci pracovních úrazů a sepsat o každém úrazu písemný záznam. Ten musí obsahovat okolnosti úrazu, svědecké výpovědi, popis následků a další podstatné informace. Tento záznam je pak klíčovým dokumentem pro uplatnění nároků.

Pokud zaměstnavatel záznam nesepíše správně nebo se snaží zamlčet podstatné skutečnosti, může to být důvod k podezření, že se chce vyhnout odpovědnosti. V případě úmrtí zaměstnance mají právo na odškodnění pozůstalí.

Pan Jiří (39 let) Olomouc

Pan Jiří byl elektrikář a utrpěl popáleniny II.--III. stupně na obličeji a rukou po zkratu při opravě rozvaděče ve výrobním závodě. Úraz se stal v únoru 2025. Vyšetřování ukázalo, že zařízení nebylo před opravou řádně odpojeno od napětí.

Následky a dopad na život: Lékařská zpráva konstatovala těžké popáleniny, nutné transplantace kůže, trvalé jizvy v oblasti obličeje, zhoršená citlivosti prstů a omezenou hybnost rukou. Kromě fyzických následků došlo i k psychické újmě -- posttraumatická stresová porucha a pocit stigmatizace kvůli viditelným jizvám. Pan Jiří se nemůže vrátit k práci s elektroinstalacemi a má obavy z veřejného vystupování.

Jak jsme případ řešili

Okamžitá reakce a zajištění důkazů

Pan Jiří nás kontaktoval již druhý den po úrazu z nemocniční postele prostřednictvím své manželky. Situace byla vážná nejen zdravotně, ale také z hlediska důkazů – zaměstnavatel okamžitě po úrazu nechal rozvaděč opravit a uvést do provozu.

Reagovali jsme velmi rychle. Zajistili jsme výpovědi dvou kolegů, kteří byli v době úrazu v blízkosti a slyšeli ránu. Požádali jsme také o dokumentaci k rozvaděči – zejména záznamy o revizích, údržbě a bezpečnostních kontrolách. Ukázalo se, že poslední revize proběhla před třemi lety, ačkoliv měla být každoroční.

Postoj zaměstnavatele – odmítání odpovědnosti

Zaměstnavatel, výrobní firma s padesáti zaměstnanci, zaujal od počátku defenzivní pozici. V záznamu o pracovním úrazu se snažil minimalizovat své pochybení a naznačoval, že pan Jiří mohl postupovat opatrněji.

Vedení firmy tvrdilo, že pan Jiří byl řádně proškolen a měl sám zkontrolovat, zda je zařízení odpojeno od napětí. Argumentovali také tím, že "podobné úrazy se stávají" a že "to je profesní riziko elektrikářů".

Znalecké posudky a inspekce práce

Nechali jsme vypracovat znalecký posudek z oblasti bezpečnosti strojních zařízení, který jasně prokázal technickou závadu na rozvaděči – vadný ventil, který měl signalizovat odpojení napětí. Znalec také potvrdil, že firma zanedbala pravidelnou údržbu a revize.

Paralelně probíhalo šetření Státní inspekce práce, která konstatovala:

  • Nedostatečnou údržbu zařízení
  • Chybějící pravidelné revize
  • Nedostatečný systém kontroly před zahájením prací
  • Porušení vyhlášky o bezpečnosti práce s elektrickými zařízeními

Inspekce uložila firmě pokutu a nařídila nápravná opatření.

První jednání s pojišťovnou – nízká nabídka

Zaměstnavatel měl sjednané pojištění odpovědnosti. Po předložení dokumentace pojišťovna sice uznala, že se jedná o pracovní úraz, ale nabídla odškodnění, které pokrývalo pouze bolestné a základní náklady na léčení.

Ztížení společenského uplatnění bylo oceněno velmi nízkou částkou s odůvodněním, že "jizvení je kosmetická záležitost" a že "pan Jiří může pracovat v jiné profesi". Ztrátu na budoucích výdělcích pojišťovna odmítla uznat s tím, že "není prokázáno, že se nemůže vrátit k profesi".

Celková nabídka byla výrazně pod úrovní přiměřeného odškodnění – představovala méně než čtvrtinu toho, co jsme vyčíslili jako oprávněný nárok.

Druhé kolo jednání – tvrdá pozice

Poslali jsme pojišťovně detailní vyčíslení všech nároků včetně:

  • Náhrady za ztrátu na výdělku během pracovní neschopnosti
  • Náhrady za ztrátu na budoucích výdělcích (pan Jiří se nemůže vrátit k práci elektrikáře)
  • Bolestného za popáleniny, transplantace, dlouhodobou léčbu
  • Ztížení společenského uplatnění zahrnující jak fyzické následky (jizvy, omezená pohyblivost prstů), tak psychické dopady (posttraumatická stresová porucha, stigmatizace)
  • Psychické újmy
  • Všech nákladů spojených s léčením

Pojišťovna však setrvala na své pozici a dokonce zpochybňovala závěry našeho znalce. Navrhla vlastní "nezávislé" vyšetření, které však přineslo podobné závěry jako naše posudky.

Příprava soudní žaloby

Po pěti měsících marného vyjednávání jsme se rozhodli připravit žalobu k soudu. Sepsat komplexní vyčíslení všech nároků, připravili právní argumentaci a shromáždili veškeré důkazy.

Informovali jsme pojišťovnu i zaměstnavatele, že pokud nedojde k dohodě, podáme žalobu do dvou týdnů.

Obrat těsně před podáním žaloby

Tři dny před plánovaným podáním žaloby nás kontaktovala pojišťovna s prosbou o další jednání. Uvědomili si, že:

  • Důkazy o porušení BOZP jsou jednoznačné
  • Protokol inspekce práce jasně dokumentuje pochybení firmy
  • Znalecké posudky jsou kvalitní a nezvratné
  • Soudní řízení by bylo dlouhé, nákladné a s nejistým výsledkem
  • Publicita případu by mohla poškodit pověst firmy

Finální vyjednávání

Během následujících dvou týdnů proběhla tři intenzivní jednání. Postupně jsme se přiblížili k dohodě:

Bolestné – pojišťovna akceptovala vyčíslení zahrnující veškeré lékařské zákroky, transplantace kůže a dlouhodobou léčbu. Částka byla výrazně vyšší než v původní nabídce.

Ztížení společenského uplatnění – po předložení psychologických zpráv a lékařských posudků pojišťovna uznala závažnost trvalých následků.

Vyjednaná částka byla několikanásobně vyšší než původní nabídka.

Celková vyjednaná částka byla víc než čtyřikrát vyšší než původní nabídka pojišťovny. Dohoda byla sepsána a podepsána všemi stranami.

Pojišťovna se zavázala vyplatit částku do 14 dnů, což také splnila.

Závěr

Případ pana Jiřího ukazuje, že vytrvání a důsledná příprava se vyplácí. Ačkoliv vyjednávání trvalo osm měsíců a bylo nutné se připravit na soudní řízení, nakonec se podařilo dosáhnout dohody bez nutnosti zdlouhavého soudního sporu.

V dalším článku této série představíme případ z Plzně, kde se jednalo o úraz při školní exkurzi.

Kontaktujte Právo zaměstnance

📞 Telefonicky: +420 773 014 007

📧 : info@pravozamestnance.cz

🏢 Prostřednictvím formuláře

Sociální sítě: InstagramFacebook či LinkedIn

Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců. Snažíme se zlepšit pracovní prostředí zaměstnanců v České republice. Stejně tak jsme Vám oporou při řešení vašich pracovněprávních problémů. Pro novinky rady a tipy práv zaměstnanců doporučejeme naši sekci blogu, případně sledování našich sociálních sítích InstagramFacebook či LinkedIn. Děkujeme.

Příběhy z praxe: zásah elektrickým proudem

Váš případ posoudíme zdarma

Nyní vás provedeme krátkým dotazníkem, ve kterém vás vyzveme k doplnění na několik otázek a na závěr vás požádáme o poskytnutí podkladových dokumentů.

Začněte zadáním e-mailu

Reference

Ota K.
Utrpěl jsem pracovní úraz, jenom díky právní pomoci jsem se zorientoval v tom, co mohu po zaměstnavateli požadovat. Uplatnil jsem proto u zaměstnavatele nárok na proplacení léčebných nákladů, náhradu mzdy při pracovní neschopnosti i následnou rentu. Zaměstnavatel mi vyplatil ještě odstupné, nikdy jsem nemyslel, že to budou tak velké částky.
Marie R.
Obrátila jsem se na tuto firmu s prosbou o pomoc. Myslela jsme si, že mám nárok na odstupné z důvodu svého zdravotního stavu a nemoci z povolání, ale zaměstnavatel tvrdil, že nemám nárok na nic. Naštěstí jsem si nenechala jejich aroganci líbit a díky pomoci mi odstupné vyplatili a dodnes mi platí rentu kvůli nemoci z povolání. Moc vám děkuji.
Radim K.
Děkuji za služby a pomoc ve složité situaci se zaměstnavatelem. Řešil jsem neproplacené náhrady ze strany zaměstnavatele při pracovních cestách v zahraničí. Nakonec jsme vše vyřešili. Díky za pomoc, ochotu, odhodlání, a hlavně motivaci nevzdávat se jenom ze strachu, že jsem ve slabším postavení.
Kateřina D.
Dostala jsem výpověď, když jsem byla v té době těhotná. Myslela jsem, že tak výpověď platí. Naštěstí jsme si nechala v situaci poradit a nezůstala tak bez prostředků a zajištění, děkuji Vám moc za lidský přístup, empatii a diskrétnost při řešení celé záležitosti.
Martin F.
Moc děkuji za pomoc s problémem v práci. Šlo o vyplacení náhrady mzdy při době léčení a také po ní. Nebýt Vás, vůbec bych nevěděl, že mám na něco takového nárok. Jsem rád, že jsem vyhledával informace a zvolil Vaše služby. Nikomu nepřeju zažívat takové věci, ale pokud už se dostanete do nějakých problémů, neváhejte a zvolte si pomoc odborníků, jsou to lidi na svém místě.

    Právo zaměstnance

    O vaše práva zaměstnance se stará Advokátní kancelář Ing. Mgr. Ladislav Šmarda, se sídlem v Olomouci a Praze, ČAK 18060
    ,

    Nenechte si uniknout nic důležitého

    Přihlaste se k odběru novinek