Zaměstnanci se na nás často obrací s dotazem, co je vytýkací dopis a jakým způsobem se proti němu bránit. Vzhledem k těmto častým dotazům jsme se rozhodli připravit pro vás příspěvek na toto téma, který na vaše základní otázky odpoví. Tématicky tato materie souvisí s jedním z výpovědních důvodů, pro které může zaměstnavatel skončit pracovní poměr se zaměstnancem výpovědí.
Co je vytýkací dopis?
Zjednodušeně řečeno jde o listinu, kde zaměstnavatel upozorňuje na porušování vašich pracovních povinností. Zaměstnavatel směřuje výtku konkrétnímu zaměstnanci a adresuje jednání, v němž spatřuje porušení pracovních povinností ze strany zaměstnance. Vytýkací dopis má informovat zaměstnance o:
- Porušování pracovněprávních předpisů;
- Nedostatečný pracovní výkon;
- Nedodržování pokynů zaměstnavatele.
Zaměstnavatel musí upozornit na konkrétní nedostatky práce zaměstnance. Obecná sdělení, bez vylíčení konkrétních provinění, kterých se měl zaměstnanec dopustit nesplňují povinné náležitosti vytýkacího dopisu.
TIP: Udělá-li zaměstnavatel chybu při formulaci vytýkacího dopisu, jde to k jeho tíži. Na rozpor vytýkacího dopisu s právními předpisy.
Vytýkací dopis musí obsahovat poučení o možnosti zaměstnavatele podat výpověď, pokud zaměstnanec svá jednání do budoucna nezlepší. Zaměstnavatel tím předává zaměstnanci varování ohledně možného skončení pracovního poměru v budoucnu. Pokud zaměstnanec své jednání nezlepší, může zaměstnavatel přistoupit po opakovaných výtkách k výpovědi.
TIP: Zaměstnavatel tímto nekončí pracovní poměr. Upozorňuje na možnost jeho skončení v budoucnu, pokud nedojde k nápravě.
Zaměstnanci musí být dána přiměřená lhůta k nápravě. Zaměstnavatel vytýkacím dopisem dává zaměstnanci „šanci“ své závadné konání napravit. K tomu zaměstnavatel určí zaměstnanci čas ke zlepšení nedostatků, jinak dostane výpověď.
Proč se vytýkací dopis předává?
Zaměstnavatel je oprávněn dát zaměstnanci výpověď pouze ze zákonem stanovených důvodů. Jedním z důvodů jsou neuspokojivá jednání zaměstnance, pokud zaměstnavatel během posledních měsíců (6 nebo 12) zaměstnance upozornil. Upozornění zaměstnance je obsaženo právě ve vytýkacím dopisu, který zaměstnavatel zaměstnanci dává.
Jde tedy primárně o výtku zaměstnanci. Zároveň se ovšem jedná o přípravu zaměstnavatele na výpověď zaměstnanci. Aby mohl zaměstnavatel zaměstnance z těchto důvodů vyhodit, musí předtím předat vytýkací dopis. Proto není žádoucí, abyste chyby postupu zaměstnavatele sdělili. Pokud zaměstnavatel jedná protiprávně, bude v budoucnu podaná výpověď neplatná.
Výpověď z těchto důvodů zaměstnanci nevzniká nárok na odstupné. I proto zaměstnavatelé tento výpovědní důvod často zvolí. Často se vytýkací dopis využívá jak nátlakový prostředek zaměstnavatele, aby zaměstnance přinutil k odchodu. Není-li založen na existujícím pochybení, jde o psychologickou zaměstnavatele, která však nevyvolá právní následek, pouze Vás zaměstnavatel pomocí nátlaku zviklá k jemu příznivému rozhodnutí (odchodu i bez výpovědního důvodu).
Co se stane, pokud odmítnu vytýkací dopis převzít?
Výtka zaměstnanci směřuje vždy do jeho vlastních rukou. Odmítnutí převzetí má stejné následky jako řádné doručení. Zaměstnavatel často pro tyto případy přivede k předání vytýkacího dopisu svědky. Tím zajistí, že zpětně doloží doručení zaměstnanci.
TIP: Zpravidla se doručení vytýkacího dopisu nevyhnete. Jeho přijetím alespoň zjistíte, co vám zaměstnavatel vytýká a zda je výtka oprávněná nebo jde o nepravdivé sdělení.
Co dělat, pokud dostanete vytýkací dopis?
Víte-li, že je výtka oprávněna, můžete v poskytnuté lhůtě provést nápravu. Vytýkací dopis má omezenou „životnost“. Pokud budete dále plnit své pracovní povinnosti řádně, vyhazov vám nehrozí.
Dostanete-li neoprávněnou výtku, lze na ni odpovědět. Soudně napadnout dopis nelze, nicméně můžete zaměstnavateli sdělit, že byla výtka předána neoprávněně. Zkusí-li zaměstnavatel následně pracovní poměr skončit výpovědí, přichází vaše chvíle. Špatný vytýkací dopis znamená nesplnění zákonného předpokladu výpovědi. Soudním přezkumem výpověď následně zneplatníte a získáte na zaměstnavateli náhradu ušlého výdělku.
Musí zaměstnanec na vytýkací dopis reagovat?
Reagovat na vytýkací dopis nemusíte. Dokonce to nemusí být vhodné, pokud jsu v něm uvedeny nesmysly. Zaměstnavatele tím informujete a dáváte mu možnost nesprávný dopis poslat znovu, tentokrát v lépe napsané verzi s právním následkem, kterého chtěl dosáhnout.
Nereagujte, pokud víte, že dopis neobsahuje povinné náležitosti stanovené zákonem.
Pokud víte, že skutečnosti uvedeném ve výtce (co jste měli udělat špatně), můžete zaměstnavateli sdělit, že se jeho sdělení nezakládají na pravdě. Jestliže nastal negativní následek, ovšem nikoli vaší vinou, uveďte skutečnou příčinu (např. nefungující software, závady přístroje, zákaz činnosti, chybějící pokyny řídících zaměstnanců, atd..)
Sdělení vždy provádějte písemnou formou. Nejlépe doporučenou poštovní zásilkou. Případně si můžete přinést vlastní kopii, u které vám zaměstnavatel potvrdí doručení. V krajním případě lze provést emailem nebo telefonicky, nicméně jde o výrazně slabší doručovací prostředky.
Pomohl vám tento příspěvek? Pokud ano, budeme rádi za doporučení. Máte jiné dotazy, které se týkají vytýkacího dopisu? Dejte nám vědět a my se vám pokusíme odpověď v navazujícím příspěvku.
Dostali jste vytýkací dopis a nevíte si rady? Neváhejte se na nás obrátit.
Znejte svá práva zaměstnance
Chráníme a vymáháme práva zaměstnanců ve sporech se zaměstnavateli. Jednou z oblastí, kde zaměstnancům radíme a pomáháme jsou i neplatné výpovědi. Pokud jste jako zaměstanec dostali vytýkací dopis, nemusí mít smysl na něj reagovat, ale vyplatí se vyčkat až ne neplatné skončení. Podobně radíme v stiuacích, s nimiž se jako zaměstnanci setkáváte (neuhrazená odměna, odstupné, pracovní úrazy, nemoci z povolání, neplatné okamžité zrušení pracovního poměru, atd...).
Sledujte nás také na sociálních sítích Instagram, Facebook či LinkedIn, kde sdílíme rady, užitečné informace či novinky ze světa pracovního práva jednoduše a srozumitelně. A neváhejte nám kdykoli napsat.